the benefits of mindfulness

مزایای ذهن آگاهی چیست

ذهن آگاهی چیست؟ مقاله قبل را تحت این عنوان در اختیار شما عزیزان قرار دادیم و به تعاریف ذهن آگاهی پرداختیم حال در این مقاله قصد داریم مزایای ذهن آگاهی را نیز مورد بررسی قرار دهیم با ما همراه باشید.

1. استرس را کاهش می دهد.

بخش عمده تحقیق در مورد مراقبه ذهن آگاهی در زمینه درمان اضطراب و کاهش استرس است. وقتی مغز به سمت وقایع آینده که هنوز اتفاق نیفتاده می رود باعث ایجاد استرس می شود . مراقبه ذهن آگاهی به مغز شما می آموزد در لحظه کنونی باشد و به شما اجازه نمی دهد گرفتار پیش بینی های آینده شوید و استرس بگیرید. همچنین نشان داده شده است که هورمون استرس کورتیزول را کاهش می دهد.

2. شناسایی گرسنگی و سیری.

تمرین مراقبه ذهن آگاهی باعث تقویت آگاهی بدن می شود و باعث می شود سیگنال های گرسنگی و سیری را راحت تر تشخیص دهید.

3. پیشرفت شخصی

مراقبه ذهن آگاهی بابه شما می آموزد که چگونه بدون قضاوت کردن هویت واقعی خود را درک کنید. مطالعات نشان می دهد این ویژگی به شناسایی “نقاط کور” کمک می کند ، خصوصیات شخصیتی ای که دیگران در ما می بینند ولی ما به آن ها توجه نمی کنیم همچنین داشتن بینش در مورد “نقص های شخصیتی خود” بسیار ترسناک به نظر می رسد، اما به شما امکان می دهد بدون احساس شرم در مورد آن، پیشرفت کنید.

4. سلامت ذهن

مراقبه ذهن آگاهی به معنای واقعی کلمه، ذهن را تغییر می دهد. غلظت ماده خاکستری را در مناطقی از ذهن که نشانگر واکنش استرس هستند ، کاهش می دهد و باعث افزایش غلظت در مناطقی می شود که مورد توجه ، حافظه و تنظیم عواطف هستند. همچنین نشان داده شده است که نمرات ، حافظه را بهبود می بخشد و حتی پیشرفت بیماری آلزایمر را کند می کند.

5. عملکرد ایمنی

یک مراقبه در روز می تواند پزشک را دور نگه دارد؟ مطمئناً اینطور به نظر می رسد! مطالعات نشان داده است که گذراندن یک دوره مراقبه ذهن آگاهی باعث کاهش التهاب ، یکی از دلایل اصلی بیماری مزمن می شود و همچنین باعث افزایش سطح نوع سلول ایمنی بدن می شود.

6. مواد غذایی طعم بهتری دارند

یکی از مزایای مورد علاقه من 🙂 ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا کندتر غذای خود را میل کنید و به طور کامل طعم غذای خود را حس کنید.

7. بهبود روابط اجتماعی

احساس تنهایی دارید؟ ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند. نشان داده شده است که ذهن آگاهی از شما یک شنونده بهتر خواهد ساخت و باعث تقویت روابط اجتماعی شما می شود و به شما این امکان را می دهد تا در سطح عمیق تری با دیگران ارتباط برقرار کنید و این تجربه شخصی من بوده که مردم از بودن با یک فرد آرام و شنونده لذت می برند.

8- خواب بهتر

کمبود خواب تأثیر عمیقی بر سلامتی دارد ، چیزی که بسیاری از افراد اغلب غافل می شوند. یکی از مزایای ذهن آگاهی تاثیر مثبت بر روی خواب افراد می باشد.

مزایای ذهن آگاهی

9. کاهش درد

اگر شما دچار دردی در نقاط بدن خود هستید ، ذهن آگاهی با توجه بیشتری به شما کمک می کند تا درد خود را کاهش دهید ، ضمن اینکه مطالعات نشان داده اند که ذهن آگاهیی می تواند سطح درد را تا 60٪ کاهش دهد. بدون عوارض خطرناک داروهای ضد درد.

10- IBS و هضم غذا

روابط نزدیک بین مغز و روده وجود دارد. از روده حتی به عنوان “مغز دوم” یاد شده است. نشان داده شده است که مراقبه ذهن آگاهی یک درمان مؤثر برای IBS است.

11. فشار خون را کاهش می دهد

با کاهش استرس کاملا قابل لمس است.

12. کاهش التهاب

علم نشان می دهد که التهاب عامل اصلی بیماری های مزمن مانند دیابت ، سرطان و بیماری های قلبی است. نشان داده شده است که ذهن آگاه و مدیتیشن باعث کاهش نشانگرهای التهابی می شود و این امر در پیشگیری از بیماری مزمن و همچنین در درمان شرایط التهابی مانند روماتیسم ، آسم و پسوریازیس مفید است.

13. خوردن احساسی و پرتحرک

مطالعات متعدد نشان داده اند که مراقبه ذهن آگاهی یک درمان مؤثر برای خوردن شیرین و عاطفی است. این به شما کمک می کند گرسنگی جسمی را در مقابل گرسنگی عاطفی تشخیص دهید و به شما در مقابله با احساسات منفی که اغلب باعث ایجاد مشکلات می شوند کمک می کند.

14. قند خون را کاهش می دهد

استرس تأثیر عمده ای بر میزان قند خون دارد ، به طوری که نشان داده شده است که مراقبه ذهن آگاهی به همان اندازه ی رژیم غذایی در کاهش سطح قند خون مؤثر است.

15. احساس شادابی و خوشبختی

مراقبه ذهن آگاهانه باعث می شود به شما احساس شادی و لذت می بخشد. اغلب ما خوشبختی را در منابع خارجی نگاه می کنیم – شغل جدید ، ماشین مدل بالا، رضایت دیگران – اما ریشه شادی واقعی از یک احساس عمیق قدردانی برای هر لحظه سرچشمه می گیرد. ذهن آگاهی به شما امکان می دهد تا آن را به دست آورید.

16. کنترل احساسات و عواطف

کسانی که تجربه بیشتری در زمینه مراقبه ذهن آگاهی دارند بهتر می توانند از نظر عاطفی کنار بیایند ، به این معنی که حتی در هنگام نمایش تصاویر ناراحت کننده عاطفی ، تمرکز بیشتری روی کار خودشان دارند.

این لیست به هیچ وجه جامع نیست. در واقع ، مطالعات زیادی در مورد موضوعاتی مانند کاهش فشار روانی ، تمرکز شدید و کاربردهای بیشتر ایده های فوق در تنظیمات بسیار خاص تر وجود دارد. اما امیدوارم ، این کافی باشد تا در ابتدا ببینیم که چگونه ذهن آگاهی می تواند به ما در زندگی روزمره ما کمک کند.

ذهن آگاهی چطور می تواند به ما کمک کند؟

این که آیا شما می خواهید برای مقابله با اضطراب یا استرس از ذهن آگاهی استفاده کنید ، یا اینکه مایل به بهبود مهارت های توجه خود هستید ، شواهد علمی زیادی به نفع شما وجود دارد.

ذهن آگاهی می تواند به ما در مقابله با افسردگی ، تقویت روانشناختی ، مدیریت درد جسمی و حتی حافظه بهتر کمک کند. رسیدگی به احساسات ما کمک می کند تا به ذهنیت های مثبت تری برویم و به سمت یک فرد بهتر یا حداقل ، خوشبخت تر پیشترفت کنیم.

از نظر روابط ، در مدت کوتاهی خواهید دید ، پیامدهای مثبتی در نحوه ارتباط با افراد به وجود آورده است.

با این وجود ، همه مطالعات یک چیز مشترک دارند. یعنی برای به دست آوردن مزایا ، می خواهید روشی از ذهن آگاهی را پیدا کنید که برای شما مؤثر باشد.

چگونه ذهن آگاهی می تواند بر سلامت روانی ما تأثیر بگذارد

ذهن آگاهی می تواند حداقل به دو روش به ما در بهبود بهزیستی کمک کند. درمان و مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی ، یک رویکرد ساختاری تر را در جهت رفع علائم سلامت روان در نظر می گیرند ، در حالی که رویکردهای کم ساختار تر در بسیاری از اشکال یافت می شود و تنوع کاملی از موضوعات مختلف را در بر می گیرد. بیایید به طور مختصر به هر دو نگاه کنیم.

روش های درمانی و مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی

با توجه به اینکه اضطراب و افسردگی دو بیماری روانی شایع در جهان هستند ، جای تعجب نیست که دو مورد از شناخته شده ترین مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی در پرداختن به این حالات روحی متمرکز شده اند.

کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) :

کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR)

این ایده بر این عقیده است که می توان طیف قابل انعطاف از روش های ذهن آگاهی را برای کمک به افراد در مقابله با مشکلات استرس و بیماری روانی ناشی از اضطراب استفاده کرد. به طور معمول ، این شامل ترکیبی از مراقبه یوگا و یا ذهن آگاهی است ، با استفاده از تکنیک های مختلف برای رفع استرس.

درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) :

به افراد دارای افسردگی مکرر، در کاهش علائم و جلوگیری از عود بیماری ( MBCT ) شامل درمان شناختی رفتاری (CBT) و شیوه های ذهن آگاهی کمک می کند که شامل ذهن آگاهی و مدیتیشن است. افراد به جای از بین بردن احساسات خود ، روش هایی را برای تغییر شکل مجدد یاد می گیرند.

3 نمونه از مهارت های ذهن آگاهی در زندگی روزمره

همانطور که وعده داده شد ، ما نمونه های خاصی از مهارت های ذهن آگاهی در محل کار را در سناریوهای روزانه قرار می دهیم. ممکن است قبلاً با بعضی از این موارد آشنا باشید یا در موقعیت هایی که مرتباً با آنها روبرو می شوید از آنها ترسیم کنید.

1. قدم زدن از A به B

با استفاده از نکات ذهن آگاهی ، روش هایی وجود دارد که آگاهی و تأمل غیر داوری می تواند دنیوی ترین فعالیت ها را به تجربه ای برای پذیرش تبدیل کند. در هنگام پیاده روی به محل کار یا مغازه ها ، به جای اینکه ذهن خود را مجبور به سرگردانی در الگوها یا فرآیند های فکری کنید ، آگاهی خود را نسبت به آنچه انجام می دهید جلب کنید. توجه کنید که هر مرحله چه احساسی دارد ، چگونه نسیم روی پوست شما را لمس می کند یا لباس های شما را زبر می کند. اگر در حال گذر از بین درختان یا آب ها هستید ، به صداها گوش دهید و رنگ ها را نگاه کنید.

2. هنگام صحبت با دیگران

بیایید از جیم و جان به عنوان نمونه ای از چگونگی تنظیم صدای غیرقانونی در ذهن خود در محل کار استفاده کنیم. جیم از جان ناراضی است و سعی می کند احساسات خود را توضیح دهد. حتی اگر سخنان او کمی مبهم و پر از احساسات بیرون بیاید ، جان می تواند بدون قضاوت کردن در مورد او گوش فرا دهد.

بدون عکس العمل عاطفی و بدون توجه به پاسخ دادن در ذهنش. درعوض ، او می تواند به آنچه جیم می گوید توجه کند و به روشی دلسوزانه و معنادارتر پاسخ دهد. این امر به جای بحث و گفتگو بدون گوش دادن ، به آنها کمک می کند تا ضمن تعمیق روابط و ایجاد اعتماد ، به نتیجه مثمر ثمر برسند.

3. قبل از سخنرانی بزرگ

صحبت های عمومی می تواند بسیاری از ما را دچار اضطراب کند و این اشکالی ندارد. برای لحظه ای آرام خود را در جایی آرام پیدا کنید و به آنچه احساس می کنید متمرکز شوید. به جای این که از افکار منفی غافلگیر شوید ، سعی کنید شایسته تر باشید – اینگونه احساس می کنید بپذیرید و تصدیق کنید ، اما این شما نیستید که چه کسی هستید.

ممکن است بخواهید هوشیاری خود را به سمت احساسات جسمی که تجربه می کنید ، سوق دهید ، و به شما اجازه می دهد آرامش خود را روی هر قسمت از بدن متمرکز کنید. توجه کنید که چگونه عضلات شما در حال شل شدن هستند و استرس خود را رها می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *